dinsdag 10 juni 2014

WK voetbal, mij niet gezien

Fijn, zo’n evenement waarbij diverse landen samenwerken. En sporten is ook nog eens gezond. Maar toch krijg ik een enorm schuldgevoel wanneer ik naar al die aankondigingen van het WK voetbal kijk. Er zit ook een gigantische keerzijde aan: hoe kunnen wij in Nederland een feest maken van de ellende van anderen? Brazilië steekt ruim 30 miljard dollar in het hele gebeuren. Dat is net zo duur als de WK’s in Duitsland en Zuid-Afrika samen. Dat geld is er dus, maar wat mij betreft leggen ze in de besteding daarvan de prioriteit een beetje op de verkeerde plek.

Brazilië
Brazilië staat op nummer 85 in de Human Development Index. 13 miljoen mensen zijn ondervoed en lijden elke dag honger. Mensen overlijden omdat medische verzorging te laat komt. Rond het WK zijn ruim 4000 straatkinderen plots verdwenen, waarschijnlijk moeten helpen met het bouwen van een stadion. 200.000 mensen die dan wel weer een huis hebben zijn er uit gezet; de ruimte was nodig voor 'belangrijkere dingen' zoals een stadion of een weg. Daarnaast worden momenteel hele sloppenwijken geruimd.


Er wordt aan de bevolking verteld dat het land hier beter van wordt. Hallo!? Hoe kan een land hier beter van worden? 61% van de Braziliaanse bevolking vindt dat het evenement slecht is voor hun land. Er komt wel geld binnen door het WK, maar het grootste deel gaat regelrecht naar de FIFA. Het geld dat toeristen binnen brengen komt in de handen terecht van mensen die al vermogend zijn. Misschien zijn er een aantal plaatselijke ondernemers die er wel wat geld aan gaan verdienen, maar dat zal echt niet levens-veranderend zijn . En het ‘thuisland voordeel’ hebben de supporters ook niet; kaartjes zijn zo duur dat Brazilianen het feest via de tv moeten meemaken.
Dus de bevolking wordt er niet beter van; mensen die het al goed hebben, die worden er beter van.

Geen WK voor mij
Daarom ga ik het WK niet kijken. Geen enkele wedstrijd; uit machteloosheid, frustratie en uit respect voor het arme deel van Brazilië. Gezondheidszorg, voedsel en onderdak, dat is wat zij nodig hebben, geen WK. Ik ga geen feestje maken van de ellende van anderen. Ik wil er gewoon niks mee te maken hebben.

Hypocriet? Misschien een beetje. Maar je kan je nooit van alle ellende in de wereld (waar je niks aan kan doen) distantiëren. Daarnaast ben ik liever hypocriet dan dat het me niks doet en voel ik me hier, in al mijn onmacht, nog enigszins 'goed' bij.

1 opmerking: